Svar: Dagsplan 7 måneder

30. april 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse - det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med maden og dejligt, at jeres dreng spiser så godt og lyder til at være glad for både grød, grøntsagsmos og frugt :) Super!

Nu hvor han er 7 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du kan skrue antallet af amninger ned, så han "kun" ammes 4 gange i døgnet. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningen før formiddagslur og amningen om eftermiddagen nu stopper - og i stedet skal han tilbydes lidt større mellemmåltider og vand af kop. Da jeres dreng har en tidlig søvnrytme og lige nu trives med mellemmåltidet efter første lur, så synes jeg du skal bibeholde dette. Ellers kan han tilbydes frugt før luren, men det er fint at servere det kl ca. 10.

Mit forslag til en dagsplan, ser derfor således ud - lavet ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre.

Morgen 6.30-7: Frisk frugt i hånden, havregrød med lidt frugt i og vand af kop.

Puttes til første lur - og skal ikke ammes først.

Formiddag 10: Brødskorpe eller frisk frugt i hånden, lidt frugtmos el avocadomos samt vand af kop, når han vågner.

Frokost 12: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Tidlig eftermiddag 13-13.30: Ammes godt og puttes til middagslur. Sover oftest 1/2 time, nogle gange 1 time.

Sen eftermiddag 15-15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk ...

Annonce

... blød frugt i hånden og vand af kop.

Powernapper måske, eller den springes over. Det afhænger nok af, hvor lang middagsluren når at blive. Han må fortsat gerne få denne lur, hvis det så kan gøre, at han ikke bliver for overtræt sidst på dagen og det er lettere for jer at skabe en rytme, hvor han ikke går alt for tidligt i seng :)

Tidlig aften 17: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Aften 18.30: Ammes og puttes til natten

Sen aften 22-23: Får et godt drømmemåltid og sover videre

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Amningen som lige nu ligger klokken 02-03, bør I stille og roligt trappe helt ud af, så han vænnes til at sove videre med kærtegn, stillingskift osv. og uden at få brystet i munden:)

Du må gerne give ham lidt brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner, at han mundmotorisk er i stand til at tygge det. Han skal dog stadig have mos. Det er dog helt naturligt, hvis han ikke er parat til dette endnu, det kommer ofte i 8 måneders alderen.

Sørg for også at variere hans indtag af frugtmos, så han får mange forskellige typer frugt og også bærmos. Giv ham også gerne frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, sutte saften ud af osv. Det vil også være med til at holde maven igang. Du kan lave frugtmos selv, eller du kan købe det færdiglavet beregnet til babyer.

Han må også meget gerne få flerkornsgrød nu, det kan også være godt for maven :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder