Svar: Dagsplan 7 måneder
30. april 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse - det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med maden og dejligt, at jeres dreng spiser så godt og lyder til at være glad for både grød, grøntsagsmos og frugt :) Super!
Nu hvor han er 7 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du kan skrue antallet af amninger ned, så han "kun" ammes 4 gange i døgnet. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningen før formiddagslur og amningen om eftermiddagen nu stopper - og i stedet skal han tilbydes lidt større mellemmåltider og vand af kop. Da jeres dreng har en tidlig søvnrytme og lige nu trives med mellemmåltidet efter første lur, så synes jeg du skal bibeholde dette. Ellers kan han tilbydes frugt før luren, men det er fint at servere det kl ca. 10.
Mit forslag til en dagsplan, ser derfor således ud - lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre.
Morgen 6.30-7: Frisk frugt i hånden, havregrød med lidt frugt i og vand af kop.
Puttes til første lur - og skal ikke ammes først.
Formiddag 10: Brødskorpe eller frisk frugt i hånden, lidt frugtmos el avocadomos samt vand af kop, når han vågner.
Frokost 12: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Tidlig eftermiddag 13-13.30: Ammes godt og puttes til middagslur. Sover oftest 1/2 time, nogle gange 1 time.
Sen eftermiddag 15-15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Powernapper måske, eller den springes over. Det afhænger nok af, hvor lang middagsluren når at blive. Han må fortsat gerne få denne lur, hvis det så kan gøre, at han ikke bliver for overtræt sidst på dagen og det er lettere for jer at skabe en rytme, hvor han ikke går alt for tidligt i seng :)
Tidlig aften 17: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Aften 18.30: Ammes og puttes til natten
Sen aften 22-23: Får et godt drømmemåltid og sover videre
Amningen som lige nu ligger klokken 02-03, bør I stille og roligt trappe helt ud af, så han vænnes til at sove videre med kærtegn, stillingskift osv. og uden at få brystet i munden:)
Du må gerne give ham lidt brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner, at han mundmotorisk er i stand til at tygge det. Han skal dog stadig have mos. Det er dog helt naturligt, hvis han ikke er parat til dette endnu, det kommer ofte i 8 måneders alderen.
Sørg for også at variere hans indtag af frugtmos, så han får mange forskellige typer frugt og også bærmos. Giv ham også gerne frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, sutte saften ud af osv. Det vil også være med til at holde maven igang. Du kan lave frugtmos selv, eller du kan købe det færdiglavet beregnet til babyer.
Han må også meget gerne få flerkornsgrød nu, det kan også være godt for maven :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske